CULTUURTINDER groot succes!

Jonge cultureel ondernemers sparren met de 'gevestigde orde'

CULTUURTINDER, een initiatief van Rotterdam viert de stad!, is gisteren een groot succes gebleken. Ruim honderd professionals uit de Rotterdamse cultuursector kwamen samen in de Rotterdamse Schouwburg voor korte en inspirerende speeddate sessies. Jonge cultuurmakers werden hierbij gekoppeld aan huidige directeuren en (beleids)makers om zo gezamenlijke kansen voor de toekomst te onderzoeken en te benutten.

“De culturele instellingen zijn in deze maanden aan het denken, schaven en schrijven aan hun plannen voor de komende jaren. Wat ons betreft hét moment om de kracht en energie van de nieuwe generatie culturele gangmakers te presenteren en te agenderen. Het is mooi om na deze tinder avond uit diverse hoeken terug te horen dat er waardevolle nieuwe contacten zijn gelegd, inspirerende gesprekken zijn gevoerd en de eerste zaadjes zijn geplant voor mogelijke nieuwe samenwerkingen„ Reinier Weers, programmaleider Rotterdam viert de stad!
“Mooie middag!! #cultuurtinder @Rdamviertdestad echt heel leuk. Sprankelende, inspirerende creatieven ontmoet. Samen werken aan #Rotterdam!„ Tweet Jannelieke Aalstein, Manager Netwerken & Marketing at Rotterdam Partners
“Inspirerende gesprekken gevoerd met diverse nieuwe organisatoren bij de #cultuurtinder in @rdamschouwburg @RdamFestivals #010isTof„ Tweet Popunie

Talent en vernieuwing

CULTUURTINDER is onderdeel van de programmapijler ‘talent en vernieuwing’ van de culturele manifestatie Rotterdam viert de stad! die dezelfde middag/avond werd gepresenteerd. Deze bevat speciale programmering om de culturele vernieuwing van nu te stimuleren en op een aansprekende manier zichtbaar te maken voor het publiek.

Internationaal kunstprogramma

In samenwerking met culturele instellingen presenteert Rotterdam viert de stad! vanaf januari 2016 een internationaal kunstprogramma dat podium geeft aan jong talent. Met onder andere een filmproject van zes toonaangevende filmmakers die zich presenteren tijdens het Internationaal Film Festival Rotterdam en een groepsmanifestatie van vijftien jonge Rotterdamse kunstenaars en ontwerpers die nieuw en bestaand werk presenteren in Museum Boijmans Van Beuningen met een start tijdens Art Rotterdam Week.

Makers van de toekomst

'What’s next in de culturele sector en wat heeft de stad van morgen nodig? Deze vragen worden voorgelegd aan vijf jonge Rotterdamse culturele ondernemers: Sanne Donders, Immanuel Spoor, Rasheida Adrianus, Sophie Bargmann en Kenneth Asporaat. Zij vertegenwoordigen de nieuwe lichting deelnemers aan n’COR, een programma van Stichting De Verre Bergen gericht op het versterken van de ondernemersvaardigheden van de deelnemers. Tijdens Rotterdam viert de stad! krijgen zij de kans om met hun unieke talent een programma met impact te maken.

Blijf op de hoogte van de volledige programmering via www.rotterdamviertdestad.nl

De presentatie van CULTUURTINDER was in handen van Malique Mohamud en Mahasin Tanyaui:

Malique Mohamud is een geboren verhalenverteller. De zoon van een Somalische onderwijzer/dichter en een legerleider vindt als cultureel ondernemer op eigenzinnige wijze zijn weg in het Rotterdamse culturele landschap. Met een achtergrond in stand-up comedy, poëzie en digitale media blijft hij zijn vermogen om zijn omgeving te duiden ontwikkelen.

Mahasin Tanyaui staat aan het hoofd van evenementenorganisatie Dreamers Inc, is business trainer, columniste, project-adviseuse en op social media operationeel en strategisch sterk als het gaat om het bouwen van communities en merken. Ze denkt actief mee in het verbinden vanuit de kracht van diversiteit in ondernemend Rotterdam en zet zich in als producent voor R’damse Nieuwe events.

Over Rotterdam viert de stad

Met de culturele manifestatie Rotterdam viert de stad! blikt Rotterdam in 2015/2016 terug op 75 wederopbouwjaren en viert het de stad van nu. Ook worden Rotterdammers uitgenodigd om mee te denken over de toekomst van hun stad. Met een feestelijke en inhoudelijke culturele manifestatie zet Rotterdam de traditie voort in een reeks van wederopbouwmanifestaties die sinds 1950 worden georganiseerd.

Inmiddels is de Maasstad uitgegroeid tot een bestemming die een bezoek meer dan waard is. Dit is het moment! Tegen het decor van architectonische iconen als de Markthal, de Rotterdam en Rotterdam Centraal, die Rotterdam (inter)nationaal stevig op de kaart hebben gezet, zet de stad met deze culturele manifestatie nu de mensen en haar bijzondere stadscultuur centraal. Met een gevarieerd programma boordevol activiteiten waarmee alle verhalen van bekende en onbekende Rotterdammers worden verteld.

De manifestatie is daarmee een bloemlezing van verhalen van mensen die de stad hebben gemaakt, maken en zúllen maken. Een stad die zichzelf blijft vernieuwen. De verhalen zijn de kapstok voor de totale programmering en vormen de rode draad voor een bijzondere routemarkering door de stad. Dompel je onder de stad en ontdek het nieuwe Rotterdam!