Rotterdam viert de stad! lanceert CULTUURTINDER

Speeddate sessies voor jonge en gevestigde cultuurmakers in Rotterdam

Rotterdam staat voor vernieuwing, vooral in de cultuursector. Om de kansen voor talent en vernieuwing verder te vergroten organiseert de culturele manifestatie Rotterdam viert de stad! vandaag CULTUURTINDER in de Rotterdamse Schouwburg. Een nieuw platform waarbij jonge cultuurmakers via speeddate sessies worden gekoppeld aan huidige directeuren en (beleids)makers om vernieuwing in de cultuursector actief te stimuleren.

Nieuw cultureel netwerk

Tijdens CULTUURTINDER presenteert een jonge garde cultuurmakers een nieuw Rotterdams netwerk, waarbij creatief talent zich kan aansluiten. Tijdens korte speeddate sessies krijgen zij de gelegenheid zich te presenteren aan directeuren en (beleids)makers van de huidige sector om zo gezamenlijke kansen voor de toekomst te onderzoeken en te benutten.

“De culturele instellingen zijn in deze maanden aan het denken, schaven en schrijven aan hun plannen voor de komende jaren. Wat ons betreft is dit hét moment om de kracht en energie van de nieuwe generatie culturele gangmakers te presenteren en te agenderen„ Reinier Weers, programmaleider Rotterdam viert de stad!

Talent en vernieuwing

CULTUURTINDER is onderdeel van de programmapijler ‘talent en vernieuwing’ van de culturele manifestatie Rotterdam viert de stad! die dezelfde middag wordt gepresenteerd. Deze bevat speciale programmering om de culturele vernieuwing van nu te stimuleren en op een aansprekende manier zichtbaar te maken voor het publiek.

Internationaal kunstprogramma

In samenwerking met culturele instellingen presenteert Rotterdam viert de stad! vanaf januari 2016 een internationaal kunstprogramma dat podium geeft aan jong talent. Met onder andere een filmproject van zes toonaangevende filmmakers die zich presenteren tijdens het Internationaal Film Festival Rotterdam en een groepsmanifestatie van vijftien jonge Rotterdamse kunstenaars en ontwerpers die nieuw en bestaand werk presenteren in Museum Boijmans Van Beuningen met een start tijdens Art Rotterdam Week.

Makers van de toekomst

'What’s next in de culturele sector en wat heeft de stad van morgen nodig? Deze vragen worden voorgelegd aan vijf jonge Rotterdamse culturele ondernemers: Sanne Donders, Immanuel Spoor, Rasheida Adrianus, Sophie Bargmann en Kenneth Asporaat. Zij vertegenwoordigen de nieuwe lichting deelnemers aan n’COR, een programma van Stichting De Verre Bergen gericht op het versterken van de ondernemersvaardigheden van de deelnemers. Tijdens Rotterdam viert de stad! krijgen zij de kans om met hun unieke talent een programma met impact te maken.

Blijf op de hoogte van de volledige programmering via www.rotterdamviertdestad.nl

Programma CULTUURTINDER | 26 oktober 2016 | Rotterdamse Schouwburg

Presentatie: Malique Mohamud en Mahasin Tanyaui

16.00 : Inloop

16.30 : Welkom door Reinier Weers : Presentatie programmapijler ‘talent en vernieuwing’

16.50 : Presentatie nieuw cultureel netwerk door Mahasin Tanyaui

17.10 : Speeddate sessie – ronde I

17.25 : Speeddate sessie – ronde II

17.45 : Speeddate sessie – ronde III

18.00 : Netwerkborrel

18.50 : Voordracht Derek Otte

19.00 : Einde programma

Malique Mohamud is een geboren verhalenverteller. De zoon van een Somalische onderwijzer/dichter en een legerleider vindt als cultureel ondernemer op eigenzinnige wijze zijn weg in het Rotterdamse culturele landschap. Met een achtergrond in stand-up comedy, poëzie en digitale media blijft hij zijn vermogen om zijn omgeving te duiden ontwikkelen.

Mahasin Tanyaui staat aan het hoofd van evenementenorganisatie Dreamers Inc, is business trainer, columniste, project-adviseuse en op social media operationeel en strategisch sterk als het gaat om het bouwen van communities en merken. Ze denkt actief mee in het verbinden vanuit de kracht van diversiteit in ondernemend Rotterdam en zet zich in als producent voor R’damse Nieuwe events.

Derek Otte schrijft en spreekt. Maandelijks krabbelt hij minstens twee notitieboekjes vol. Ook servetten, kassabonnetjes en memo’s moeten het ontgelden, of hij laat zijn gedachten via het toetsenbord zijn de vrije loop. Vanuit een persoonlijk gevoel van urgentie of -geheel volgens afspraak maar toch met een eigen twist- in opdracht.

Over Rotterdam viert de stad!

In 2015/2016 viert Rotterdam 75 jaar wederopbouw met een culturele manifestatie: Rotterdam viert de stad! Met de wederopbouw als inspiratiebron brengt de manifestatie een ode aan de stad van toen, viert het de stad van nu en bouwt het aan de stad van de toekomst. Tegen het decor van architectonische iconen, die Rotterdam (inter)nationaal stevig op de kaart hebben gezet, stelt de manifestatie de mensen en de stadscultuur centraal. De manifestatie is daarmee een bloemlezing van verhalen van mensen die de stad hebben gemaakt, maken en zúllen maken. Een stad die zichzelf blijft vernieuwen. De verhalen zijn de kapstok voor de programmering en vormen de rode draad voor diverse kunst- en lichtroutes door de stad.

Over Rotterdam viert de stad

Met de culturele manifestatie Rotterdam viert de stad! blikt Rotterdam in 2015/2016 terug op 75 wederopbouwjaren en viert het de stad van nu. Ook worden Rotterdammers uitgenodigd om mee te denken over de toekomst van hun stad. Met een feestelijke en inhoudelijke culturele manifestatie zet Rotterdam de traditie voort in een reeks van wederopbouwmanifestaties die sinds 1950 worden georganiseerd.

Inmiddels is de Maasstad uitgegroeid tot een bestemming die een bezoek meer dan waard is. Dit is het moment! Tegen het decor van architectonische iconen als de Markthal, de Rotterdam en Rotterdam Centraal, die Rotterdam (inter)nationaal stevig op de kaart hebben gezet, zet de stad met deze culturele manifestatie nu de mensen en haar bijzondere stadscultuur centraal. Met een gevarieerd programma boordevol activiteiten waarmee alle verhalen van bekende en onbekende Rotterdammers worden verteld.

De manifestatie is daarmee een bloemlezing van verhalen van mensen die de stad hebben gemaakt, maken en zúllen maken. Een stad die zichzelf blijft vernieuwen. De verhalen zijn de kapstok voor de totale programmering en vormen de rode draad voor een bijzondere routemarkering door de stad. Dompel je onder de stad en ontdek het nieuwe Rotterdam!